تبلیغات شما

ناحیه کاربری

نام کاربری :
رمز عبور :
تکرار رمز :
موبایل :
ایمیل :
نام اصلی :
کد امنیتی :
 
کد امنیتی
 
بارگزاری مجدد

آمار سایت

    آمار مطالب
    کل مطالب : 348
    کل نظرات : 359
    آمار کاربران
    افراد آنلاین : 2
    تعداد اعضا : 16840

    کاربران آنلاین

    آمار بازدید
    بازدید امروز : 89
    باردید دیروز : 96
    گوگل امروز : 0
    گوگل دیروز : 3
    بازدید هفته : 89
    بازدید ماه : 3,096
    بازدید سال : 39,813
    بازدید کلی : 2,352,458

خبرنامه

    براي اطلاع از آپدیت شدن سایت در خبرنامه سایت عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود

نظرسنجی

    به نظر شما بهترین گرایش مهندسی نفت کدام است؟

کانال ما در آپارات

سرفصل ارائه مقاله: مخازن هیدروکربنی
سال انتشار: ۱۳۸۶
کد COI مقاله: SCCE07_125
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۵۹۰.۷۶ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)

مشخصات نویسندگان مقاله اهمیت و کاربرد شبکه های عصبی درمهندسی مخازن نفت و گاز

شاهرخ شاه حسینی - دانشکده مهندسی شیمی - دانشگاه علم و صنعت ایران
رضا فرزادی - دانشکده مهندسی شیمی - دانشگاه علم و صنعت ایران

چکیده مقاله:

استفاده از نر ما فزار شبکه های عصبی هوشمند که علمی جدید و نوپا محسوب می شود با داشتن قابلیتهای خاص و مهم جایگاه ویژ های را برای بسیاری از فرایندهای مهندسی از جمله در مهندسی نفت به خود اختصاص داده و در بخش تحقیقات و مطالعات، کاربردهای زیادی در سراسر دنیا از این نر مافزار صورت گرفته است . نتایج حاصل و پیش بینی های صورت گرفته توسط این مدلها بسیار حائز اهمیت می باشد . تا حدی که بهره برداری از این نتایج در اجرا در مناطق مختلف نفت خیز دنیا کمک شایانی در پیشبرد اهداف متخصصین این امر داشته است . مطالعات نشان میدهد که در بسیاری از مراک ز تحقیقاتی دنیا اطلاعات ماحصل از آنالیزهای مواد مختلف و سیستمهای کنترلی موجود در خط فرایند در دوره های زمانی مختلف و در مکانهای خاص که توسط متخصصین امر اتخاذمیشود، بر اساس موضوع مورد تحقیق دسته بندی شده و با برقراری ارتباط بین آنها جهت آموزش شبکه های عصبی مورد استفاده قرار می گیرند . لذا با هوشمند کردن شبکه نرم افزاری، استفاده از آن در موارد مشابهی که دسترسی به این اطلاعات بدلایلی مقدور نبوده ویا بسیار مشکل می باشد نتایج قابل قبول و دقیقی حاصل می گردد که بسیاری از مشکلات پیش روی متخصصین را از میان برمیدارد این مقاله کاربردهای تخصصی و حرفه ای که در امر تحقیقات و در بخشهای مختلف مهندسی نفت از این نرم افزار صورت گرفته مورد بررسی قرار داده و اهمیت استفاده از آن را
نشان میدهد .

کلیدواژه‌ها:

شبکه های عصبی- مخازن نفت
  • 786 نفر
ادامه مطلب
سال انتشار: ۱۳۹۲
نوع ارائه: پوستر
کد COI مقاله: PTCE01_173
زبان مقاله: فارسی
حجم فایل: ۲۰۵.۱ کلیوبایت (این مقاله دارای فول تکست است و می توانید فایل آن را دریافت نمایید)http://up.oil-yasuj.ir/up/oil-yasuj/faridi/94/maghale.jpg

مشخصات نویسندگان مقاله بررسی جریان دو فازی طبقه ای در خطوط لوله ی انتقال نفت

نعمت دلیر - دانشجوی دکتری، گروه تبدیل انرژی، دانشکدهی مهندسی مکانیک،

چکیده مقاله:

به منظور ثابت نگه داشتن میزان تولید نفت فعلی در کشورهای نفت خیز، معرفی راه حل های جدید برای بهینه سازی تولید نفت در میادین نفتی موجود اهمیت فزاینده ای دارد. این همکاری یک برنامه میان رشته ای به منظور تمرکز بر تولید بهینه شده و کنترل خودکار چاه ها ومیادین نفتی است. یک جنبه مهم این برنامه، درک و توانایی پیش بینی رفتار جریان چند فازی در خطوط انتقال نفت است. در خطوط لولهیانتقال نفت، جریان از نوع دو فازی طبقه ای است. جریان دو فازی پدیده پیچیدهای است. حضور موادی چون آب و گاز، انتقال نفت در لوله ها را به گونه ای تحت تاثیر قرار میدهد که مخلوط چند فازی متفاوت از جریان تکفازی رفتار می کند. از منظر ریاضی، جریان چند فازی را می توان میدانی در نظر گرفت که به نواحی تک فاز با مرزهای متحرک جداکننده دو فاز، تقسیم می شود، در مطالعهی حاضر، مدل های عددی،تحلیلی و پدیده شناختی موجود برای جریان های دوفازی طبقه ای بررسی شده است، به طوری که با محاسبه تنش برشی و افت فشار در خطوط لوله انتقال نفت می توان به طراحی بهتر سیستم خطوط لوله دست یافت.

کلیدواژه‌ها:

خط لوله انتقال نفت و گاز، جریان طبقه ای، افت فشار، ضریب اصطکاک میانفازی.
  • 809 نفر
ادامه مطلب

بررسی تاثیر سیال حفاری پایه آبی بر دیواره چاه


نويسند‌گان:
[ محسن پورنقيب ] - دانشگاه آزاداسلامي ياسوج
[ فرزانه عباسي ] -
[ ياسر رضايي ] -

report iconخلاصه مقاله:

عدم كارايي سيالات پايه آبي رايج سبب محدود كارايي آنها نسبت به سيالات پايه روغني دراغلب شرايط عملياتي شده است ناكارامديهاي مذكور به ويژه حين مواجهه با سازندهاي شيلي بسيارواكنشپذير و پيچيده كه دستيابي به نرخ نفوذكم و خطرجدي مشكلات حفره چاه محتمل است مشاهده ميشود كه ميتواند ارزيابي اقتصادي عمليات حفاري را تغيير دهد دراين تحقيق مرحل توسعه سيال حفاري پايه ابي طراحي شده را كه موجب بهبود خواص پايدراي شيل ميشود شرح داده شده است ازا ين رو سيالات پايه آبي قابليت استفاده دركاربردهايي كه قبل ازآن منحصربه سيستمهاي پايه روغني بود را به دست مي آورند اين مطالعه نخست اهميت سيال حفاري و نيز مراحل ايجاد سيال حفاري پايه آبي به صورت مختصر شرح داده شده است

كلمات كليدي:

 

سيالات حفاري پايه آبي، سيال پايه روغني، پايداري ديواره چاه

  • 1607 نفر
ادامه مطلب
چکیده
شواهد مطالعات لرزه‌ای در دریای عمان با استفاده از نشان‌گر شبیه‌ساز بستر دریا و نشان‌گرهای لرزه‌ای لکه مسطح و لکه روشن نشان می‌دهد که هیدرات گازی در رسوباتی که عمق آنها بیشتر از m 1150 باشد و در محدوده‌ای بالغ بر km2 27000 مشاهده شده است. در این مقاله با مدل‌سازی ضخامت محدوده پایداری هیدرات گازی و در نظر گرفتن خصوصیات میانگین زمین‌شناسی، تخمین مناسبی از حجم هیدرات گازی ارائه ‌می‌گردد. برای این منظور مدل میلکو و ساسن مورد استفاده قرار گرفت. با توجه به عدم قطعیت در ترکیب گاز، با در نظر گرفتن سه نوع ترکیب متفاوت گازی، حداقل عمق آب که هیدرات گازی می‌تواند در دریای عمان پایدار باشد، بین 430 تا m 872 متغیر می‌باشد. همچنین ضخامت متوسط محدوده پایداری هیدرات گازی 217 تا m 446  زیربستر دریا محاسبه گردید. بر این اساس حجم گاز هیدراته در دریای عمان در محدوده 11 تا 21 تریلیون متر مکعب در شرایط استاندارد دما و فشار پیش‌بینی می‌شود که با مقدار گاز میدان عظیم پارس جنوبی قابل مقایسه می‌باشد. بنابراین، وجود این منبع انرژی در دریای عمان ضرورت انجام مطالعات ویژه جهت تولید و ارزیابی اقتصادی را بیش از پیش مورد تاکید قرار می‌دهد.
 
کلیدواژگان
هیدرات گازی؛ دریای عمان؛ محدوده پایداری هیدرات گازی؛ منبع انرژی؛ نشان‌گرهای لرزه‌ای
  • 1009 نفر
ادامه مطلب

بررسي علل نفوذ گاز در سيمان حفاري و معرفي يك دوغاب مناسب براي جلوگيري از نفوذ گاز در شرايط ميدان گازي پارس جنوبي


نويسنده: http://up.oil-yasuj.ir/up/oil-yasuj/faridi/94/maghale.jpg

[ محمد محمدي پور ] - دانشجوي كارشناسي ارشد مهندسي حفاري و بهره برداري نفت، دانشكده نفت تهر

 

report iconخلاصه مقاله:

مهاجرت گاز در سيمان حفاري يكي از مشكلات قديمي و دائمي صنعت نفت و گاز بوده است.در حفاري چاه هاي گازي ميدان پارس جنوبي اين مشكل يكي از اصلي ترين دلايل ناموفق بودن عمليات هاي سيمانكاري اوليه بوده است. مهاجرت گاز پس از سيمانكاري، در بيش از ۳۰ درصد چاه هاي اين ميدان گزارش شده است. براي كنترل نفوذ گاز، دوغاب هايي با وزن مخصوصpcf ۱۲۰ استفاده شده است كه دلايل مختلفي مانند عدم دقت در كنترل وزن مخصوص، افت صافي، آب آزاد و همچنين عدم توجه به زمان انتقال سيمان باعث كنترل ناموفق نفوذ گاز بوده است. هدف اين مطالعه بررسي رفتار سيمان حفاري و واندازه گيري تغييرات خواص آن با گذشت زمان و همچنين مطالعه دلايل نفوذ گاز در سيمان مي باشد. همچنين تلاش بر اين بوده تا يك فرمولاسيون موثر جهت جلوگيري از نفوذ و مهاجرت گاز معرفي گردد. با استفاده از دستگاه اندازه گيري مقاومت ژله اي استاتيك سيمان، اين پارامتر موثر در زمان انتقال سيمان اندازه گيري شده و يك فرمولاسيون سيمان با زمان انتقال ۱۵ دقيقه معرفي گرديده است.


كلمات كليدي:

 

نفوذ و مهاجرت گاز، مقاومت ژله اي استاتيك، زمان انتقال، پارس جنوبي، افت صافي

  • 1197 نفر
ادامه مطلب

آناليز حساسيت جدايي برش هاي دمايي محصولات يك برج تقطير نفتي نسبت به تغيير پارامترهاي فرآيندي


نويسند‌گان:

[ جواد رجبي خراساني ] - زاهدان - دانشگاه سيستان و بلوچستان ، دانشكده مهندسي شهيد نيكبخت ، گرو
[ علي اصغر خالقي ] -
[ يونس دادمحمدي ] -
[ فرهاد شهركي ] -

خلاصه مقاله:

جدايي دمايي منحني تقطير محصولات يكي از مواردي است كه در تفكيك مواد نفتي همواره مورد توجه مي باشد . قرار نداشتن محصولات واحد Topping پالايشگاه گاز شهيد هاشمي نژاد در يك محدوده جدايي دمايي مناسب ، يكي از مشكلاتي است كه در اين پژوهش با انجام آناليز حساسيت جدايي دمايي محصولات نسبت به تغيير پارمترهاي فرايندي درصدد رفع آن هستيم . در اين تحقيق ابتدا واحد مذكور توسط نرم افزار Aspen Plus شبيه سازي شده و پس از آن آناليز حساسيت جدايي دمايي محصولات اين واحد نسبت به جريان برگشتي بالاي برج ، دبي جريان نفتا ، دبي جريان ورودي به عريان كننده كروسين ، سيني جريان نفتاي خروجي از برج و سيني خوراك ورودي به برج تقطير واحد اننجام شده است . نتايج حاصل از اين بررسي محدوده هاي عملياتي و نيز مناسب ترين مقدار هر يك از پارامترهاي فرايندي آناليز شده را براي قرار گرفتن محصولات واحد در محدوده هاي جدايي دمايي معين ، نشان مي دهد .

كلمات كليدي:

 

برج تقطير نفتي ، جريان برگشتي ، جدايي دمايي ، آناليز حساسيت

  • 1105 نفر
ادامه مطلب

بررسي جريان دو فازي طبقه اي در خطوط لوله ي انتقال نفت


نويسنده:
[ نعمت دلير ] - دانشجوي دكتري، گروه تبديل انرژي، دانشكدهي مهندسي مكانيك،

report iconخلاصه مقاله:

به منظور ثابت نگه داشتن ميزان توليد نفت فعلي در كشورهاي نفت خيز، معرفي راه حل هاي جديد براي بهينه سازي توليد نفت در ميادين نفتي موجود اهميت فزاينده اي دارد. اين همكاري يك برنامه ميان رشته اي به منظور تمركز بر توليد بهينه شده و كنترل خودكار چاه ها وميادين نفتي است. يك جنبه مهم اين برنامه، درك و توانايي پيش بيني رفتار جريان چند فازي در خطوط انتقال نفت است. در خطوط لولهيانتقال نفت، جريان از نوع دو فازي طبقه اي است. جريان دو فازي پديده پيچيدهاي است. حضور موادي چون آب و گاز، انتقال نفت در لوله ها را به گونه اي تحت تاثير قرار ميدهد كه مخلوط چند فازي متفاوت از جريان تكفازي رفتار مي كند. از منظر رياضي، جريان چند فازي را مي توان ميداني در نظر گرفت كه به نواحي تك فاز با مرزهاي متحرك جداكننده دو فاز، تقسيم مي شود، در مطالعهي حاضر، مدل هاي عددي،تحليلي و پديده شناختي موجود براي جريان هاي دوفازي طبقه اي بررسي شده است، به طوري كه با محاسبه تنش برشي و افت فشار در خطوط لوله انتقال نفت مي توان به طراحي بهتر سيستم خطوط لوله دست يافت.


كلمات كليدي:

 

خط لوله انتقال نفت و گاز، جريان طبقه اي، افت فشار، ضريب اصطكاك ميانفازي.

  • 1131 نفر
ادامه مطلب

وبلاگ نفت یاسوج

افتتاح کانال پتروپارسی

مهندسی نفت و مهندسی شیمی

جزوه و کتاب

مقاله های فارسی و لاتین

آخرین اخبار استخدامی

فیلم و انیمیشن های آموزشی

و...

برای ورود به کانال روی لینک زیرکلیک کنید:


ورود به کانال

تبلیغات شما تبلیغات شما

کدهای اختصاصی

ADS